Primim de la Asociația Națională a Agențiilor de Turism:

Apreciem procesul de branding al Romaniei realizat de MDRT, care a contribuit la cresterea interesului turistilor straini pentru Romania, ceea ce este notabil. Din pacate insa, desi ministerul de resort si-a propus sa sustina si piata interna, de care de fapt turismul romanesc depinde in proportie de 80 %, campania de promovare derulata pe canalele media nu a sustinut insa eforturile si nevoile de promovare ale sectorului privat – si anume Campania „Vacanta in tara mea”, initiata si desfasurata de organizatiile din turismul romanesc in parteneriat. Prin anumite oferte promovate (O saptamana la muntem Litoralul pentru toti, Decada balneara), programul si-a propus cresterea fluxului turistic intern la capat de sezon precum si in extrasezon.

Cele mai solicitate anul acesta au fost Ofertele Speciale din Campania „Vacanta in tara mea”, oferte care promoveaza cele mai mici tarife pentru destinatiile romanesti, in anumite perioade ale anului si in cadrul unor conditii speciale. Un interes deosebit au aratat turistii editiei de vara a programului “Inscrieri timpurii” – prin care turiştii pot beneficia de reduceri de până la 30% la tarifele de cazare, prin achiziţionarea unei vacanţe din timp, mai exact cu câteva luni înainte.
Un alt program care se derulează în perioada de sezon este “Zile gratuite de vacanţa” (15 iunie-15 iulie şi 15 august-15 septembrie) şi include oferte speciale care vin în sprijinul turiştilor prin acordarea unui număr de zile gratuite de vacanţă, după modelul “plăteşti 5 nopţi şi stai 6 sau chiar 7”.

Peste 60 % din turistii care au ales destinatii romanesti au cumparat de fapt aceste Oferte Speciale , adica pachete la cele mai mici tarife

Litoralul a fost si in 2011 cea mai ceruta destinatie a turistilor romani. S-a scurtat perioada sejurului, situatie aflata in directa legatura cu austeritatea impusa de situatia economica a Romaniei. Weekend-urile din varf de sezon (20 iulie – 20 august) au beneficiat de grad de ocupare de 100%, dar in timpul saptamanii statiunile au fost pline numai in proportie de mai putin de 50%. Pe intregul sezon, ca medie, hotelurile de la Marea Neagra au fost ocupate in proportie de aproximativ 50%-60%, incasarile rezultate fiind insuficiente pentru ca hotelierii sa imbunatateasca infrastructura hoteliera si sa reziste si in perioadele de extra-sezon.

Trebuie mentionat ca, Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului a detinut fonduri importante alocate promovarii brandului de tara.

Din pacate, in ciuda promisiunii facute la solicitarea patronatelor, cu ocazia Forumului de Turism din ianuarie 2011, de alocare a sumei de un milion de euro pentru promovarea concreta a ofertelor de turism intern Vacanta in tara mea , programele speciale dedicate romanilor au fost promovate doar prin resurse proprii de catre ANAT, agentiile de turism membre si asociatiile partenere.