Grecia – la vale pe toboganul de pe piaţa vacanţelor

Written by

Un sezon turistic dezamăgitor este ultimul lucru de care Grecia are nevoie, în condiţiile de criză acută cu care se confruntă.
Din păcate, conform statisticilor şi previziunilor Asociaţiei Întreprinderilor de Turism din Grecia (SETE), al cărei preşedinte este Andreas Andreatis, s-ar părea că asta se va întâmpla. Rezervările timpurii (early booking) pentru sezonul de vară sunt cu 15% mai reduse faţă de anul trecut, veniturile din turism, în primul trimestru al anului 2012, sunt cu 15% mai mici faţă de cele din aceeaşi perioadă a anului trecut, iar estimarea cea mai fericită, pentru anul 2012 spune că Grecia va primi cu 1,5 milioane de turişti mai puţin, faţă de 2011.

Această prezentare necesită JavaScript.

În ciuda crizei mondiale, 2011 a fost, totuşi, un an foarte bun pentru Grecia, care, cu 16,5 milioane de turişti, s-a situat pe locul trei, între ţările europene… după Malta (care a convins 27,7 milioane de turişti să o viziteze) şi Cipru (cu 17,7 milioane de turişti). Anul acesta, se crede că Grecia ar putea „să cadă” drastic în clasament, sub Portugalia şi, probabil, sub Spania. Din top 10, anul trecut, mai făcuseră parte, în ordine, Austria, Bulgaria, Slovenia, Estonia şi Ungaria. Grecia se afla anul trecut, de asemenea, pe o poziţie privilegiată în top 20 cele mai vizitate destinaţii turistice din lume, iar prezenţa ei în acest top devine de asemenea discutabilă, în 2012.
Scăderea numărului de turişti (previzibilă, câtă vreme rezervările turiştilor germani, de exemplu, au scăzut, raportat la aceeaşi perioadă a anului trecut, cu peste 30%, iar pe viitor rezervările vor putea scădea şi mai mult) nu va fi vizibilă numai în ce priveşte astfel de topuri turistice europene. Se ştie că un procent considerabil din PIB-ul Greciei provine din turism, iar scăderea acestei cote pune în pericol cel puţin 100.000 de locuri de muncă pe timpul verii (dintre care câteva mii erau ocupate de români! – iată deci cum problemele Greciei ne privesc direct şi pe noi). Turişti mai puţini şi locuri de muncă mai puţine înseamnă, de asemenea, o bază de impozitare mai mică, deci venituri mai mici care intră în bugetul de stat.
Dacă o bună parte a Greciei are turism sezonier, Atena, care este o destinaţie turistică pentru întregul an, se resimte deja din pricina crizei, cu peste 15% mai puţine locuri de cazare ocupate şi o scădere cu… 50% a veniturilor obţinute din vânzarea de suveniruri.
Teama de haosul financiar şi de tulburările sociale a determinat mulţi potenţiali turişti să renunţe la plănuita lor vacanţă în Grecia. E nevoie, deci, de un mesaj de stabilitate, pentru ca măcar o parte dintre turiştii tradiţionali – între care, pe lângă nemţi şi britanici, se numără şi românii – să nu părăsească o veche şi frumoasă dragoste! Provocările Greciei rămân aceleaşi: soare, mare, vestigii antice, mitologie, cultură, gastronomie. Contextul economic nu poate schimba asta.
Totuşi… Multe dintre agenţiile de turism care duc turişti din ţările Europei în Grecia consideră că acum este timpul pentru o negociere la sânge a tarifelor. Pe de altă parte, agenţiile greceşti nu vor să scadă tarifele sub nivelul de acoperire a cheltuielilor. Cu alte cuvinte, nu vor să-şi vândă frumuseţile turistice chiar pe nimic. Teoretic, din această negociere strânsă ar trebui să câştige turistul. Şi Grecia, până la urmă, care, chiar dacă ar număra mai puţini bani, la sfârşitul sezonului, ar putea să-şi păstreze numărul total de turişti, ca o garanţie a unor sezoane viitoare mai puţin tensionate…

,